Utemeljitelj in vodilni v segmentu kompaktnih
enoprostorcev Renault Scénic zdaj združuje zasnovo kompaktnega
enoprostorca s prednostmi vozila za prosti čas s pogonom na vsa
štiri kolesa
Scénicom
RX4 je postal Renault prvi evropski avtomobilski proizvajalec
širokega spektra, ki posega na trg takoimenovanih športno-funkcionalnih
vozil (Sport Utility Vehicles),
saj prvi
ponuja kompakten enoprostorski avtomobil s pogonom na vsa štiri
kolesa. Poleg prepoznavno terenskega izgleda, so to novo inačico
Scénica zasnovali z namenom, da bi potnikom zagotavljal enako
udobje, zmogljivosti in užitek pri vožnji kot običajni cestni
modeli, obenem pa bi jim nudil možnost, da na izletih ali počitnicah
brez skrbi vozijo po vseh vrstah cest. Scénic RX4 je od svojih
cestnih modelnih bratov prevzel najvišjo raven serijske opreme
in tudi ponudbe motorjev (bencinski 2.0 16V, jeseni pa še turbo-dizelski
1,9 dCi).
Potem
ko je bil njihov delež na francoskem tržišču in drugod po Evropi
leta 1990 še zelo skromen, klasični terenci in športno-funkcionalna
vozila s pogonom na vsa štiri kolesa danes v Franciji predstavljajo
2,5% skupnega trga vseh avtomobilskih znamk. Močno rast tega segmenta
vozil velja pripisati predvsem velikemu razmahu trga takoimenovanih
športno-funkcionalnih vozil ali rekreacijskih terencev (SUV -
Sport Utility Vehicles), ki se je razvil v Združenih državah.
Gre za naraščajočo tržno nišo, v kateri skušajo proizvajalci osvojiti
skupino kupcev, ki želijo izstopati in se voziti v drugačnih avtomobilih.
Čeprav imajo stalen pogon na štiri pogonska kolesa, te terence
več kot 80% časa uporabljajo v mestni vožnji.
V
primerjavi s preostalo Evropo se v Franciji park športno-funkcionalnih
vozil šele začenja oblikovati: do konca leta 1999 je bilo novo
registriranih športno-funkcionalnih vozil okrog 17.500, v primerjavi
s 26.000 v Nemčiji in 48.000 v Veliki Britaniji. Z uvedbo Scénica
RX4 se bo tržišče vozil za prosti čas s pogonom na vsa štiri kolesa
v letu 2001 povečalo na blizu 30.000 primerkov.
Razred
vozil za prosti čas s pogonom na vsa štiri kolesa, ki je v polnem
razmahu, je še posebej oživil prihod nekaterih novih izdelkov.
Predhodnikom, kot so Toyota RAV4, ali Suzuki Vitara, se pridružujejo
vse močnejši tekmeci : Honda CR-V in ostali, kot na primer Land
Rover Freelander, so si kmalu po prihodu na tržišče izborili svoje
mesto. Danes celo specializirani avtomobilski proizvajalci, kot
so Audi, BMW ali Porsche, brez oklevanja z lastnimi modeli vstopajo
v ta tržni razred.
Scénic
RX4 bo za Renault osvajal nove kupce, saj predstavlja za to znamko
povsem novo ponudbo. Umešča se med takozvane kompaktne enoprostorce
in športno-funkcionalna vozila (SUV). Namenjen je vožnji po urejenih
cestah, a tudi po vseh drugih vrstah poti. Scénic RX4 je namenjen
zelo pisani druščini morebitnih kupcev: poleg lastnikov običajnega
Scénica še tistim, ki že imajo “rekreacijskega terenca”, ter ljubiteljem
kombi avtomobilov in celo običajnih petvratnih limuzin, ki si
v naslednjem avtu želijo dobiti nekaj več.
Renault
tako obnavlja dolgoletno tradicijo modelov s štirikolesnim pogonom,
ki jo je prekinil leta 1993 z zaključkom distribucije modelov
znamke Jeep.
Zunanja
oblika, značilna za vozila s štirimi pogonskimi kolesi
Različica
RX4 ne more skriti sorodnosti z ostalimi inačicami Scénicove palete,
od katerih je povzela splošno obliko. V sprednji del vozila so
že vgrajene novosti iz prenovljenega Scénica: motorni pokrov,
ki ima na maski črno mrežo s strukturo satovja in velika dvojna
žarometa z vgrajenima smerokazoma. Ta še posebej izstopata zaradi
črne obrobe pod krovnimi stekli, kar mu daje še bolj terensko-športni
videz. Električno nastavljivi in ogrevani zunanji ogledali sta
večji. Da bi zagotovili boljšo zaščito pred udarci in praskami,
so karoserijske dele prevlekli s široko zaščitno obrobo v 4 barvnih
odtenkih, ki so usklajeni s 7 barvami karoserije: zelena, rdečkasto
rjava, mornarsko modra in antracitna temno siva. Nova, izrazitejša
in bolj izbočena odbijača zaključujeta te stranske zaščite, ki
se tako zlivajo z obliko vozila. Prednji odbijač je za doplačilo
lahko okrepljen z dodatnim zaščitnim okvirjem. Prednja blatnika,
ki sta tudi na tem Scénicu iz prožnega kompozita, s svojo zajetnostjo
razširita prednji del vozila.
Sprememba
oblike je še bolj opazna na zadnjem delu avtomobila. Dvižna vrata
prtljažnika so zamenjali z dvojnimi vrati, katerih zgornji del
se je dvižen, zelo masiven spodnji del pa so krilna vrata, ki
se odpirajo na levo stran. Odpiranje teh obeh delov je električno
in sekvenčno. Pomožno kolo so iz dna prtljažnika prestavili na
zunanji del avtomobila in je po novem pritrjeno na spodnji del
zadnjih vrat. Prekrito je s posebnim pokrovom iz kompozita v barvi
karoserije in zaščiteno proti kraji. Za doplačilo je na voljo
tudi poseben prtljažnik.
Športna
in razkošno obdelana notranjost
Glede
svoje notranjosti Scénic RX4 ohranja vse prednosti običajnih različic
tega modela: ravno dno, visoko nameščene sedeže, ki vozniku in
potnikom omogočajo odlično preglednost, veliko bivalno udobje
in trije posamični sedeži zadaj s številnimi možnostmi preoblikovanja
prostora, ter številni domiselno razporejeni odlagalni prostori.
Notranja
oprema je športno in bogato obdelana. Črni zgornji del armaturne
plošče izstopa zaradi kontrasta z ostalimi oblogami, ki so jim
namenili muškatne odtenke. Barva preproge ter tkanina sedežnih
prevlek sta posebej prilagojeni tej inačici Scénica. Kasneje bo
za doplačilo predvidoma na voljo tudi notranja oprema z usnjenim
oblazinjenjem s posebno teksturo.
Dva
zmogljiva motorja
Poleg
izstopajočega videza in svoje izvirne zasnove, ima Scénic RX4
tudi očem bolj skrite prednosti: ponuja izjemno bivalno udobje
in užitek pri vožnji. Scénic RX4 lahko poganjata dva sodobna motorja,
en bencinski in en turbo-dizelski:
-
2-litrski 16-ventilski bencinski motor z variabilnim krmiljenjem
ventilov že vgrajujejo v Laguno, Espace in Scénic. Ta motor ima
oznako ”F4R“ in zmore 140 KM (101,5 kW) pri 5.500 vrtljajih na
minuto in 190 Nm (19,4 mkg) navora pri 3.750 vrtljajih na minuto;
-
Novi turbo-dizel motor 1.9 dCi z neposrednim vbrizgavanjem goriva
preko skupnega voda (Common Rail) zmore 105 KM (75 kW) pri 4.000
vrtljajih na minuto in razvije navor 200 Nm (20,7 mkg) že pri
1.500 vrtljajih na minuto.
Posebnost
teh dveh motorjev je njuna velika prožnost, ki olajšuje pospeševanje
in omogoča lagodno in prijetno uporabo že pri nizkih vrtljajih.
Prilagojena
zgradba avtomobila
Zaradi
vgradnje štirikolesnega pogona so morali prilagoditi tudi zgradbo
avta. Da bi se izognili posegom v sprednji del dna vozila so pomožni
okvir motorja znižali za 73 mm in s tem pridobili dovolj prostora
za pogonsko gred. Pomožni okvir je galvansko zaščiten in prevlečen
še s plastjo zaščitne barve.
Zaradi
vgradnje novega pomožnega okvirja, ki je zadaj zamenjal poltogo
premo s štirimi torzijskimi drogovi, se je spremenil pod v predelu
prtljažnika, kjer ni več ležišča rezervnega kolesa. Nadomestila
ga je vdolbina, v kateri sta spravljena za štirikolesni pogon
prilagojena dvigalka in ključ.
Za
predelavo vrat prtljažnika, katerih spodnji del se krilno opira
na levo in dvižne zgornje polovice vrat, so morali prilagoditi
zadnji del karoserije, ki ima na ta račun dodatne ojačitve.
Stalni
prenos pogonske moči na vsa štiri kolesa
Glavna
tehnična novost je stalni prenos pogonske moči na vsa štiri kolesa,
ki ga je Renault razvil skupaj z avstrijskim specializiranim podjetjem
Steyr Daimler Puch. Sistem prenosa moči sestavljajo poseben menjalnik
z dvema izhodoma, tridelna kardanska gred z dvema vmesnima homokinetičnima
zgloboma, viskozna sklopka, drugi diferencial zadaj in dve dodatni
polgredi. Izpušni sistem so morali spremeniti, da so pridobili
prostor za vgradnjo gredi.
Sistem
prenosa moči je zasnovan tako, da neprekinjeno in brez posredovanja
voznika prilagaja porazdelitev pogonske moči na vsako od prem.
Uravnavata ga viskozna sklopka in elektronsko vodeni sistem za
preprečevanje zdrsavanja koles. Viskozna sklopka omogoča samodejno
in hipno prerazdelitev pogonske moči med sprednji in zadnji kolesi
glede na njihov oprijem. Elektronsko vodeni sistem za preprečevanje
zdrsavanja koles pa deluje na sprednji kolesi in tako stalno zagotavlja
pogonsko moč v vseh okoliščinah.
Zahvaljujoč
združenemu delovanju teh dveh sistemov lahko Scénic RX4 s pogonom
na vsa štiri kolesa brez težav premaga vsako situacijo s slabšim
oprijemom, kot je na primer vožnja po zasneženih cestah.
Menjalnik
z dvema izhodoma
Posebni
menjalnik z dvema izhodoma je Renault razvil skupaj s podjetjem
Steyr Daimler Puch, ki je prevzelo izdelavo karterja in zobnikov
dodatnega izhoda. Ta Renaultov menjalnik ” JC7 “ je
nadgradnja menjalnika, ki ga vgrajujejo v Scénica z dvema pogonskima
kolesoma in je tudi ohranil njegove glavne karakteristike.
Udobje
in dobre vozne lastnosti v vseh pogojih vožnje
Sprednja
prema ostaja tipa Mac-Pherson s spodnjima trikotnima vodiloma
in je zasnovana tako, da ustreza vožnji po vseh vrstah vozišč,
od urejenih cest do gozdnih poti. Spodnji trikotni vodili sta
iz litega železa, ojačali so vzmetni nogi in dodali poseben stabilizator.
Pri izboru nastavitve blažilnikov in vzmetenja so upoštevali zelo
raznoliko uporabo, ki ji je Scénic RX4 namenjen.
Zadnja
prema pa je popolnoma drugačna od tiste, ki je vgrajena v Scénic
s pogonom na prednji kolesni par. Zadnji kolesi sta po novem posamično
vpeti. Poltogo premo s 4 torzijskimi drogovi so zamenjali z vzmetenima
in blaženima vzdolžnima nihalnima ročicama. Vsi ti deli so pritrjeni
na galvansko zaščiten pomožni okvir. Slednji nosi tudi dodatne
dele štirikolesnega pogona: viskozno sklopko, zadnji diferencial
in polgredi.
Z
razdaljo od tal povečano na 210 mm in z velikim hodom obes je
Scénic RX4 kos vsem vrstam slabo prevoznih poti. Homologirali
so ga tudi za uporabo na brezpotjih (”Off-road“).
Velika
16-palčna kolesa so opremljena z Michelinovimi pnevmatikami tipa
XPC z merami 215/65-16H, ki so jih zasnovali za vožnjo po najrazličnejših
cestiščih in tudi izven njih. Zavorni sistem, ki vključuje protiblokirni
zavorni sistem (ABS) z elektronskim prerazporejanjem zavorne sile
(EBV) na zadnji kolesi, tvorijo štirje koluti. Sprednja sta prisilno
hlajena in imata premer 280 mm, zadnja s premerom 265 mm pa sta
polna.
Scénic
RX4 je od običajne različice s pogonom na prednji kolesi težji
za 175 kilogramov. K povečani teži prispevajo mehanski sklopi,
ki jih Scénic z dvema pogonskima kolesoma nima, ojačano ogrodje
vozila ter obogatena oprema. Kot vse ostale različice iz Scénicove
palete, tudi RX4 sestavljajo v tovarni Georges Besse v francoskem
mestu Douai, kjer je skupna dnevna proizvodna količina pred kratkim
dosegla številko 1800.
Oprema,
vredna razkošne limuzine
Novi
Scénic RX4 prihaja na trg s tako popolnim (enim samim) paketom
serijske opreme, da je primerljiv z avtomobili višjega razreda.
Kasneje bo predvidoma na voljo še razkošnejši paket z usnjenimi
prevlekami.
Serijska
oprema Scénica RX4 na slovenskem trgu obsega:
Varnost :
- Protiblokirni
zavorni sistem (ABS) s prerazporejanjem zavorne sile EBV
- Sistem
za preprečevanje zdrsavanja sprednjih koles
- Varnostni
blazini s programiranim praznjenjem za voznika in sovoznika
- Stranski
varnostni blazini za varovanje glave in prsnega koša
- Varnostna
pasova z zategovalnikoma in omejevalnikoma zatezne sile spredaj
- Ergonomsko
oblikovana varnostna sprednja vzglavnika, nastavljiva po višini
- Trije
tritočkovni varnostni pasovi zadaj, od tega sta stranska opremljena
z omejevalnikoma zatezne sile
- Trije
po višini nastavljivi in vgrezljivi vzglavniki na zadnjih sedežih
- Sistem
pritrdišč ISOFIX za pritrditev otroških varnostnih sedežev na
obeh stranskih zadnjih sedežih
- Bočne
ojačitve
- Protipožarni
varnostni sistem
- Blokada
zagona motorja
- Meglenki
spredaj
- Dnevne
luči
- Naprava
za pranje žarometov
- Asferično
zunanje ogledalo na voznikovi strani
Udobje :
- Klimatska
naprava s protiprašnim filtrom
- Hlajen
predal pod osrednjo konzolo
- Termo-odbojno
vetrobransko steklo
- Zatemnjena
ostala stekla
- Potovalni
računalnik s 7 funkcijami (z motorjem 2.0 16V))
- Radio-kasetofon
4x15 W z RDS in upravljalnikom ob volanu novega rodu, 6 zvočnikov
- Servo
volan, nastavljiv po višini
- Voznikov
sedež nastavljiv po višini in v ledvenem delu
- Centralno
zaklepanje z daljinskim upravljanjem na radijsko frekvenco in
sistem za samodejno zaklepanje vrat med vožnjo
- Brisalniki
spredaj z dvema hitrostima in intervalnim delovanjem
- Trije
ločeni sedeži zadaj nastavljivi vzdolžno, stranska z nastavljivim
naklonom naslona
- Električni
pomik sprednjih stekel
- Električno
nastavljivi in ogrevani zunanji ogledali
- Lita
platišča ”INCA“
- Pokrov
rezervnega kolesa v barvi karoserije
Za
doplačilo pa je moč izbrati še:
- Dve
dvižno-drsni stekleni strešni okni z električnim pomikom
- Samodejnost
klimatske naprave
- Radio
s predvajalnikom zgoščenk namesto kasetofona
- CD-strežnik
za 6 zgoščenk
- Električni
pomik stekel zadaj
- Poseben
prtljažnik
- Dodatno
ojačitev prednjega odbijača
- Kovinsko
ali biserno barvo
Scénic
RX4 je na voljo v 7 karoserijskih barvah, od tega dveh navadnih
in petih kovinskih oziroma bisernih.
Navadni: kraljevsko
modra (bleu roi) *
temno
modro-zelena (abysse) *
Kovinske
ali biserne: biserno srebrna (boréal)
bakreno
rdeča (rouge cuivre) *
stepska
svetlo zelena (vert steppe)
živo
zelena (vertigo)
sadrasto
modra (gypse).
*
avtomobili v označenih barvah imajo odbijače in zaščitne plastične
obloge usklajene z barvo karoserije, sicer so antracitno sive.
Prodaja
Scénica RX4 je v Sloveniji stekla 16. junija 2000 z 2-litrskim
16-ventilskim bencinskim motorjem in izhodiščno ceno okrog 5.180.000
tolarjev.
Prodaja
različice s turbo-dizelskim motorjem 1.9 dCi bo predvidoma stekla
jeseni leta 2000.
|